MAKSUD MEDIA MASSA
- Secara umumnya komunikasi massa melibatkan proses perkongsian maklumat dari sumber penggunaan media yang ditujukan kepada khalayak yang ramai.
- Komunikator dalam konteks komunikasi massa adalah mereka yang menghasilkan mesej yang disalurkan kepada khalayak menerusi media massa.
- Khalayak pula terdiri dari pengguna-pengguna media iaitu mereka yang menonton wayang/televisyen, mendengar radia, membaca akhbar, buku atau majalah dan melayari internet.
- Komunikasi massa dianggap berbeza dari bentuk komunikasi yang lain kerana melibatkan gabungan insan, mesej saluran tertentu, gangguan, maklum balas , konteks dan juga kesan tertentu.
1. Komunikator =
penyampai maklumat
penyampai maklumat
2. Mesej Terdiri daripada :
Kod (bertulis perkataan, kata-kata yang dituturkan, foto,bunyi muzik), kandungan (kandungan peristiwa-peristiwa atur cara, maklumatberita/media).
Kod (bertulis perkataan, kata-kata yang dituturkan, foto,bunyi muzik), kandungan (kandungan peristiwa-peristiwa atur cara, maklumatberita/media).
3. Komunikan/penonton.
Ciri-ciri: besar, Heterogen, dan banyak tanpa nama
4. Media
Institusi media tujuh, iaitu buku-buku, surat khabar, majalah, radio, televisyen,rakaman dan komputer.
5. Gatekeepers
memihak kepada media yang bertanggungjawab. Fungsi kuasa menghapuskanmesej, meningkatkan bilangan dan kepentingan mesej, mengurangkan amaundan kepentingan mesej.
6. Pengawal selia. Fungsinya adalah untuk mengatur dan mengawal media yangkewujudannya di luar media.
7. Maklum balas. Jenis: Wakil maklumbalas, maklum balas yang terkumpul,maklumbalas kuantitatif,
diinstitusikan maklum balas, jawapan, maklumbalasditangguhkan tidak langsung.
8. Penapis.
Fizikal penapis, dalam bentuk kewujudan bebas fizikal dan budaya.
No comments:
Post a Comment